Matbudget – 1 000 kr/månad

Oftast är de tre största posterna i en månadsbudget bostad, mat samt transporter. De är de svåraste tycker jag att göra något åt, speciellt om en inte vill rucka för mycket på sin levnadsstandard.

Jag har senaste månaderna börjat laga mat på ett annat sätt än jag gjorde tidigare. Jag äter nästan helt och hållet vegetarisk mat, men är öppen för att äta viltkött lite då och då. Jag tyckte i början att det var svårt att äta billigt och samtidigt få i sig tillräcklig mängd näring. Jag växlade ner mitt köttätande för ca 4 år sen, och upptäckte att kroppen mådde så otroligt mycket bättre och höll sig smal på ett sätt jag inte upplevde som köttätare. Jag har inget principiellt emot att äta kött i sig, men det är främst att jag inte vill stödja köttindustrin som den ser ut idag. Som många andra tycker jag att fler borde downshifta sin köttkonsumtion, och tills alla andra också gör det kan jag lika gärna äta minimalt, nästan noll.

I början köpte jag mycket Qourn-produkter, men tyckte för ett tag sen att de var lite väl dyra, och förpackningarna onödigt små. Det kändes jobbigt att behöva köpa 10-20 förpackningar i månaden för att kunna laga mat. Det var smidigt dock med Qourn-produkterna, eftersom det var lättare att fortsätta tänka i det gamla invanda tankemönstret ”vad ska jag äta till köttet idag” som jag tror många känner igen sig i. Det blev dock rätt dyrt.

Här kommer mitt bästa tips på att äta bra, men ändå inte spendera så mycket pengar på mat: Laga allting själv!

Tips 2: Ersätt kött med seitan, väldigt billigt och enkelt att göra. Det är dock lite tidskrävande och kräver planering. Men det går att få ut väldigt mycket mat på en påse mjöl.

Tips 3: Ersätt kött med baljväxter som är köpta torkade i hyfsat stora förpackningar. För 15 kr går det att få ut ca 20-25 dl kikärtor om du handlar på ett vanligt Ica Maxi.

Tips 4: Räkna protein, fett, kolhydrater och vitaminer enkelt via något datorprogram eller app till telefonen. Jag själv använder ShapeUp för att räkna på näringsintaget. Efter ett tag lärde jag mig rätt bra vad saker innehåller och använder det inte längre.

Här kommer en vardagsveckomeny som kostar ca 100 kr totalt.

Måndag: Pytt i panna med lök, potatis, rödbetor, stekt ägg samt stekt seitan.
Tisdag: Hummuswraps gjorda av kikärtshummus (kryddad med curry, vitlök och olivolja), morötter, sallad, riven ost, creme fraiche, hemmagjorda tortillabröd (viktigt att de är hemmagjorda, för att sänka kostnaden).
Onsdag: Ärtbiffar gjorda av gula ärtor, couscous, ströbröd och ägg. Serveras med ris och valfri passande sås.
Torsdag: Linsgryta med linser, tomatkross, lök, blomkål + kryddor.
Fredag: ”köttfärspaj” gjord på en vanlig pajbotten, sen ett lager av mosade gula ärtor, seitan som är kört i mixer och stekt med kryddor, paprika chili creme fraîche, och ost på toppen.
Varje morgon börjar jag med havregrynsgröt och ett ägg. Varje lunch äter jag något från dagen innan, och varje middag lagar jag oftast något nytt, likt ovan. Oftast försöker jag laga 4 portioner eller mer för att kunna frysa in och ha till veckor när jag inte hinner laga. Menyn ovan + frukost kostar ca 20 kr per dag. Så i teorin går det att äta för ca 600 kr/månad, men oftast blir det något lite dyrare till helgerna eller någon utelunch.
Jag köper i princip bara ekologiskt, i vissa fall finns inte ekologiskt, men i de allra flesta fallen. Vissa produkter blir väldigt dyra, men jag känner att jag verkligen kan leva med det, eftersom min vardagsmat är så billig.

Kommentera

Your email address will not be published / Required fields are marked *